Vihreä

Minä peilailin tänään kuvajaistani silmistä
jotka olin ripustanut seinälleni koristeiksi
Kaikki eivät mahtuneet, osa piti
pakata laatikoihin

Unohtuivat

vanhojen kirjeiden ja papereiden sekaan
Ja minä vain peilailin kuvajaistani
tyytyväisenä, huomaamatta
että
niistä
valui

kyyneleitä

jotka tahrasivat musteen
hapersivat paperin
käyttökelvottomaksi

Minun silmäni ovat nähneet vähän
Niitä ei ripustettu kenenkään seinälle


Violetti

Minä tahdon olla cliché
Katkera hymy ovenpielessä
Kaikuvat askeleet rappukäytävässä
Koreat sanat kuuroille korville

Paketissa rusetin kera, olkaa hyvä!

Sitten kun istut parvekkeella
Ja poltat tupakkaasi ääneti
Unohdathan sen, mitä sanoin puhelimeessa

Koska minä en tule enää

Lepolomalla tuonelan joutsenen
siipien suojassa, lähetän kortin

jouluna ja juhannuksena, jos muistan
ja jos sattuu huvittamaan


Sininen

Radiosta soi se tuttu sävel
joka tempaa jonnekin tuonne
missä oli ahdas bussi ja väsyneet ihmiset
ja pitkäveteiset hymyt vilistäville maisemille
ja purukumit penkkien selkänojissa
ja matka joka ei tuntunut päättyvän koskaan

Vaikka sekin päättyi ajallaan

Pitkäveteisyyttä ei ole näkynyt enää
se taisi unohtua bussin roskikseen
Ja ne ihmisetkin ovat menneet menojaan

Mutta se tuttu sävel soi
ja hetkeksi tempaudumme jonnekin tuonne
missä oli ahdas bussi ja suloinen pitkäveteisyys
ja käsi tiukasti toisen kädessä


Harmaa

Minä hukuin eilen.

Ei hätää, niin on käynyt ennenkin
Osaan ja tiedän miten toimia
Elvyytykset ja ensiavut
Rukoukset ja anelut
Kaikki minä taidan itse.

Minä olen vahva ja ylpeä.

Silti yhä ihmettelen;
miksi se tuntuu
jok'ikinen kerta niin



pahalta?


Punainen

Kirjaimista on vaikeaa taivuttaa rehellisiä
Niillä on tapana vääntyä aina siihen
kaunistelevaan muotoon

Rivien väleihin upotetaan pienet salaisuudet
joita ei tahdota ja tahdotaan paljastaa

aunis natsakar änim

Mutta harva osaa lukea sanoja
jotka eivät koskaan valuneet paperille
jotka jäivät kiinni mielen ahtaisiin pieliin

Osaisitko sinä?


Oranssi

Jos maailma voisi kääntyä
ylösalaisin,

että taivas olisi maa

Jos jalkoja kannattelisivat pilvet
ja jossain ylhäällä, kaukana
olisivat maalliset murheet

olisiko silloin askel kevyempi?

Jos lipeäisin pilven reunalta
ja kieppuisin halki syvenevän sinen
aina avaruuden rajoille

ottaisivatko enkelit minut kiinni? Piirrä taivaasta maa
ja lisää minut jonnekin keskelle

kevyenä


Keltainen

Aamun ääriviiva kaartui ylle
Lempeä kauneus lainehti ympärillä
Kuin helmiä sinisellä silkillä

Keveän valon tanssiessa
oli viimein helppo hengittää

Taivaan kaartuva kupu ja
maan pehmeä syli
Itkettiin vähän, naurettiin paljon
Syleilyssä auringon ja taivaan
käsikkäin, suu suuta vasten
Minä olen

Hiljainen onnellisuus
poimi sielun sirpaleet talteen
Ja teki ihmisestä

vähän ehjemmän